Na terenie szkoły prowadzona jest terapia logopedyczna, którą objęte są dzieci z zaburzeniami w komunikacji językowej, która w szczególności utrudnia im naukę szkolną. Pierwsze zajęcia logopedyczne rozpoczynają się pod koniec września i odbywają się systematycznie. Terapia jest organizowana w formie grupowej. Zajęcia prowadzone są według indywidualnego programu terapii logopedycznej, opracowanego na podstawie wrześniowej diagnozy logopedycznej ucznia, uwzględniającego jego potrzeby, możliwości psychofizyczne jak również wskazania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Cele terapii logopedycznej prowadzonej w szkole:
- Korygowanie zaburzeń mowy, które powodują zakłócenia w komunikacji językowej a w szczególności utrudniają naukę szkolną.
- Wypracowanie i utrwalenie nawyku prawidłowej pisowni niezależnie od wady wymowy.
- Kształtowanie prawidłowej mowy uczniów poprzez korekcję zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej gramatycznej.
Etapy terapii logopedycznej:
1. Etap przygotowawczy to czynności przygotowujące do właściwej pracy logopedycznej:
- ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne (wargi, język, podniebienie miękkie, żuchwę)
- ćwiczenia oddechowe
- ćwiczenia fonacyjne
- ćwiczenia rytmizujące
- ćwiczenia słuchowe.
2. Właściwa praca logopedyczna:
- wywołanie w izolacji prawidłowej artykulacji głoski.
3. Utrwalanie wywołanej głoski w mowie kontrolowanej:
- utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski w izolacji, sylabach, wyrazie (w nagłosie, śródgłosie, wygłosie), wyrażeniach , zdaniach, wierszykach, rymowankach, powiedzonkach, wyliczankach).
4. Automatyzacja wywołanej głoski:
- utrwalanie artykulacji dźwięku w mowie spontanicznej (tekstach, opowiadanie historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane.
Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną:
- ćwiczenia ortofoniczne
- ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonemowego
- ćwiczenia i zabawy logorytmiczne
- ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka (rozwijanie słownictwa mowy czynnej i biernej, koordynacji słuchowo- wzrokowo – ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).
Tekst opracowała: p. Joanna Dąbecka