Zadania pedagoga szkolnego są określone przez Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej, rodzinnej oraz dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży, a co za tym idzie podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych.
1. Zadania ogólno-wychowawcze:
- diagnozowanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
- monitorowanie realizacji obowiązku szkolnego uczniów,
- stała współpraca w sprawie sytuacji dydaktycznej i wychowawczej uczniów z wychowawcami klas, nauczycielami, psychologiem szkolnym, logopedą oraz wychowawcami świetlicy szkolnej,
- poznanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów,
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych dzieci i młodzieży,
- organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom,
- dokonywanie okresowej analizy sytuacji dydaktyczno-wychowawczej szkoły.
2. Zadania profilaktyczne:
- klasy I – „Cukierki”,
- klasy VI – zajęcia o tematyce antyuzależnieniowej,
- rodzice uczniów klas VI – pogadanka o tematyce antyuzależnieniowej,
- organizacja zajęć integrujących w klasach I,
- uczestnictwo w kampanii społecznej „Zachowaj Trzeźwy Umysł”,
- organizacja spotkania uczniów z przedstawicielami służb publicznych (Straż Miejska, Policja),
- współpraca z instytucjami,
- uczestnictwo w zespołach wychowawczych,
- wspieranie wychowawców klas i nauczycieli,
- organizacja: Dni Bezpiecznego Internetu, Tygodnia Świadomości Dysleksji, Dni Integracji,
- proponowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych uczniom z rodzin dysfunkcyjnych, patologicznych, wymagających dodatkowej, wzmożonej opieki.
3.Indywidualna opieka pedagogiczna:
- prowadzenie indywidualnych i grupowych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- pomoc uczniom w rozwiązywaniu problemów rówieśniczych,
- pomoc w trudnościach szkolnych,
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- w razie konieczności kierowanie uczniów na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu profesjonalnej diagnozy przyczyn trudności szkolnych,
- obserwacje,
- konsultacje ze specjalistami w szczególnie trudnych przypadkach,
- planowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla ucznia.
4. Rozpoznawanie potrzeb socjalnych uczniów i udzielanie pomocy materialnej.
- współpraca z OPS, dyrekcją, nauczycielami w celu udzielania pomocy uczniom, rodzicom, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej,
- współpraca ze świetlicą szkolną, – pomoc uczniom w zaopatrzeniu się w podręczniki szkolne – „Wyprawka szkolna”,
- współpraca ze Szkolnym Kołem Przyjaciół Dzieci.
5. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych:
- rozmowy, porady i konsultacje,
- udział w zespole ds. „Niebieskiej Karty”,
- współpraca z psychologiem szkolnym i instytucjami,
- udział w zespołach wychowawczych.
Drogi Uczniu!
- Masz problemy z nauką?
- Ktoś narusza Twoje prawa?
- Jesteś ofiarą przemocy?
- Nie masz z kim porozmawiać?
- Potrzebujesz rady?
Jeżeli odpowiedź na jedno z pytań brzmi „tak” to odwiedź gabinet pedagoga szkolnego.
Drodzy Rodzice, od pedagoga szkolnego możecie oczekiwać pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej Twojego dziecka, takiej jak:
- trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka – możliwość rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, diagnozującą przyczyny niepowodzeń szkolnych, deficyty rozwojowe dzieci;
- problemy z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami);
- uzyskania informacji o dalszej ścieżce edukacyjno – zawodowej dla swojego dziecka.
Tekst opracowała: p. Sylwia Przybylska