Co warto wiedzieć na temat dysleksji?

 

Dysleksja w czytaniu i pisaniu

Symptomy dysleksji można zaobserwować między innymi w:

czytaniu: wolne tempo czytania, słaba technika czytania (przedłużony etap głoskowania), znaczna liczba błędów, charakterystyczny rodzaj błędów (zależne od dysfunkcji, które są przyczyną tych trudności), słabe rozumienie przeczytanego tekstu i niechęć do czytania;

pisaniu: trudności w pisaniu ze słuchu, ze wzoru i z pamięci, charakterystyczne błędy w pisaniu (zależne od dysfunkcji, które są przyczyną tych trudności);

Symptomy dysleksji a poszczególne etapy rozwoju

Symptomy dysleksji rozwojowej zmieniają się na poszczególnych etapach rozwoju i edukacji. Inne są w okresie poprzedzającym naukę, odmienne w okresie nauczania początkowego, a jeszcze inne na poziomie starszych klas szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych. Dysleksja nie ustępuje samoistnie, należy ją postrzegać jako problem całego życia, stąd u osób dorosłych też obserwuje się charakterystyczne symptomy dysleksji. Właściwą diagnozę może postawić tylko specjalista, dlatego po zauważeniu u dziecka symptomów charakterystycznych dla dysleksji rodzic powinien się skonsultować się ze specjalistą. W celu diagnozy należy zgłosić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie po badaniach specjalistycznych zostaje wydana stosowna opinia.

Pierwsze symptomy zapowiadające dysleksję zaczynają się objawiać już we wczesnym dzieciństwie. Jeśli z końcem pierwszego roku życia dziecko raczkuje niechętnie lub wcale, słabo chwyta przedmioty, ma problemy z utrzymaniem równowagi, to może być – lecz nie musi – zapowiedź wystąpienia w przyszłości trudności dyslektycznych. Dzieci z ryzykiem dysleksji później zaczynają chodzić i biegać, nie radzą sobie z układaniem klocków i samodzielnym ubieraniem, nie próbują rysować. Jeśli dziecko późno zaczęło mówić, a mając trzy lata, porozumiewa się za pomocą pojedynczych wyrazów i bardzo prostych zdań, może to być już istotny symptom ryzyka dysleksji.

W okresie przedszkolnym dzieci z ryzykiem dysleksji nie lubią zabaw manipulacyjnych, mają kłopot z układaniem puzzli, nie lubią rysować. Nie słyszą rymów i nie potrafią ich tworzyć, nie pamiętają wierszyków i nazw. Mylą nazwy pór dnia, posiłków, poszczególnych dni tygodnia. Nadal maja problemy z utrzymaniem równowagi: trudność z jazdą na rowerku, chodzeniem po linii, skakaniem i staniem na jednej nodze itp. Sześciolatki wykazują skłonność do rysowania oraz pisania liter i cyfr w pozycji zwierciadlanej, częściej są oburęczne. Dzieci z ryzyka dysleksji, pomimo ćwiczeń, nie umieją, klaszcząc, podzielić słowa na sylaby, wymienić słów zaczynających się na wskazaną głoskę i mają wyraźne trudności w uczeniu się czytania.

Nie każde dziecko z ryzyka dysleksji musi stać się uczniem z dysleksją.

Więcej informacji:

Powyższe informacje stanowią fragment artykułu: O dysleksji – pobierz całość

Tekst opracowała: p. K. Rydel