W roku szkolnym 2020/2021 prowadzona będzie w szkole innowacja pedagogiczna „Projekt ciekawi świata – innowacja przyrodniczo- informatyczna” o charakterze metodyczno- organizacyjnym.
Innowacja dotyczy rozszerzenia nauczanych treści przyrodniczych w zakresie biologii i geografii oraz rozwinięcia kompetencji cyfrowych uczniów.
Innowacja będzie polegała na udziale zainteresowanych uczniów z klas 4-8 w konkursie przyrodniczym z przedmiotów biologia i geografia.
„Projekt ciekawi świata- innowacja przyrodniczo- informatyczna”, który będzie odbywał się w formie konkursu jest naszą odpowiedzią na zainteresowania uczniów, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla drugiego etapu edukacyjnego. Proponowana innowacja ma charakter metodyczno- organizacyjny i realizuje kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020-2021, a mianowicie rozwija samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów oraz wykorzystuje w procesie edukacyjnym kompetencje cyfrowe uczniów (bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci).
Adresatami innowacji są uczniowie klas 4-8 naszej szkoły. Uczestnictwo w innowacji będzie odbywało się za zgodą rodziców na zasadzie dobrowolności. Innowacja nie niesie ze sobą ograniczeń, co do liczby uczestników. Każdy chętny uczeń może wziąć udział w konkursie. Czas realizacji innowacji obejmuje trzy kolejne lata, czyli rok szkolny 2020/2021, rok szkolny 2021/2022 oraz rok szkolny 2022/2023.
Innowacja będzie realizowana w formie zadań konkursowych o tematyce geograficznej w I półroczu i o tematyce biologicznej w II półroczu. Zadania konkursowe będą prezentowane uczniom co dwa tygodnie na tablicy na II piętrze naszej szkoły oraz na stronie internetowej szkoły. Po każdym dwutygodniowym etapie będą ogłaszane wyniki .
Niniejsza innowacja ma na celu zachęcanie uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem literatury dostępnej w bibliotece szkolnej, literatury dostępnej w domach uczniów oraz informacji dostępnych na stronach internetowych. Przebieg konkursu i podanie wyników będzie uwzględniony w regulaminie.
Cel główny:
– poszerzenie wiedzy uczniów z dziedziny przedmiotów przyrodniczych- geografii i biologii poprzez rozwijanie kompetencji cyfrowych.
Cele szczegółowe:
– zaszczepienie zainteresowań poznawczo- naukowych wśród uczniów,
– rozwój i doskonalenie umiejętności praktycznego zdobywania wiedzy z zakresu biologii i geografii,
– zachęcanie do samodzielnego zdobywanie wiedzy,
– wyposażenie w umiejętności konieczne do wykorzystania posiadanej wiedzy geograficznej, tak dla rozwoju indywidualnych zainteresowań, jak i w toku dalszej edukacji,
– kształcenie umiejętności samodzielnych działań praktycznych ucznia, takich jak analiza mapy, umiejętności planowania, analiza tekstu,
– swobodne posługiwanie się informacjami zawartymi w książkach lub internecie,
– poszerzenie słownictwa związanego z biologią i geografią,
– rozbudzanie zainteresowania bardziej lub mniej odległymi zakątkami naszego globu,
– uświadamianie postaw poszanowania innych narodów i kultur,
– kształtowanie dociekliwości, refleksyjności i zdrowego krytycyzmu wobec informacji o świecie w mediach, Internecie oraz w formułowaniu indywidualnego poglądu na świat,
– prezentowanie wyników swojej pracy poszukiwawczej,
Innowacja dotyczy rozwiązań:
– metodycznych: uczniowie poszerzają swoja wiedzę oraz umiejętności zdobywania informacji poprzez zastosowanie metod programowanych czyli pracę z podręcznikiem, prace z mapą, pracę z kluczem do oznaczania roślin lub zwierząt oraz pracę z użyciem zasobów internetowych,
– organizacyjnych- działania będą obejmowały zmiany organizacji uczenia się ucznia. Ten rodzaj innowacji będzie oparty na formie kontroli wiedzy i umiejętności jaką jest konkurs. Konkurs będzie opierał się na współpracy nauczycieli przyrody.
– popularyzacja wiedzy przyrodniczej na terenie szkoły,
– kształtowanie u uczniów postawy zdrowej rywalizacji.
Zapraszamy do udziału w konkursie!
p. Mirella Fragsztajn i p. Urszula Ryś-Sowińska
Wpis opracowała: p. U. Ryś-Sowińska