- Podział słów na sylaby np. podziel słowo „alejka” na sylaby
- Czy te słowa się rymują? „bok – lok”
- Wybierz spośród czterech słów np. „płot”, „kot”, „młot”, „koc” – słowo, które się nie rymuje?
- Utwórz rym dla słowa „bok”, zaczynający się od „l”.
- Porównywanie głoski w wyrazie z pojedynczą głoską np. czy słowo „foka” zaczyna się od „f”?
- Porównywanie dwóch głosek słowach np. czy słowo „pies” kończy się tak samo jak „lis”?
- Wyodrębnianie pierwszej, środkowej, końcowej głoski w słowie np. jaka głoska zaczyna się słowo „rak”?, jaka głoskę słyszysz na końcu słowa „ser”?
- Analiza fonemowa – wyodrębnianie poszczególnych głosek w słowie w prawidłowej kolejności np. jakie trzy głoski tworzą słowo „mak”?
- Liczenie głosek w słowie np. ile głosek jest w słowie „rok”?
- Synteza poszczególnych głosek w słowo np. jakie to słowo /s/ /o/ /k/ ?
- Pomijanie głosek np. teraz powiedz „las” bez „l”
- Pomijanie środkowej głoski np. powiedz słowo „płot” bez „ł”
- Jakiej głoski brakuje np. powiedz „pas”, a teraz powiedz”as”, jakiej głoski brakuje?
- Zastępowanie głosek np. powiedz „rak”, a teraz powiedz /m/ zamiast /r/
- Manipulacja głoskami – Powiedz od końca słowo „kos”
Na podstawie:
Pracy zbiorowej pod red. A. Maurer „Dźwięki mowy” – program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych”, wyd. Impuls 2002
Tekst Opracowała: p. J. Dąbecka