- Uświadomienie dziecku odmienności jego wymowy od innych.
Rodzic – wybierz słowo z głoską, które dziecko zniekształca. Wypowiedz je prawidłowo i nieprawidłowo, zapytaj dziecko czy dostrzega różnice w wymowie.
- Uświadomienie dziecku jak przebiega wymowa głoski.
Rodzic – zwróć uwagę, czy dziecko zna układ języka, warg podczas wymowy danej głoski. Być może ma wiedzę na ten temat, ale nie potrafi jej zastosować w praktyce.
- Przygotowanie aparatu słuchu i aparatu artykulacyjnego do wymawiania danej głoski.
Rodzic – wykonuj z dzieckiem ogólne ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny (wargi, język, podniebienie miękkie, policzki, żuchwę), ćwiczenia oddechowe – regularnie po kilka ćwiczeń codziennie. Prezentuj wzór właściwej wymowy. Baw się w rozpoznawanie dźwięków mowy.
- Nauka wypowiadania głoski w izolacji.
Rodzic – wykorzystuj podczas zabawy nowy dźwięk (głoskę), którego nauczyło się dziecko, co przyczyni się do jego szybszego utrwalenia.
- Utrwalanie głoski w sylabach, logotomach.
Rodzic – powtarzaj z dzieckiem sylaby, logotomy, które logopeda przekazał do ćwiczeń w domu.
- Utrwalanie głoski w wyrazach, wyrażeniach, zdaniach.
Rodzic– powtarzaj z dzieckiem materiał wyrazowy przekazywany przez logopedę regularnie. Pamiętaj, że dziecko na tym etapie nie potrafi jeszcze używać nowej głoski w mowie potocznej.
- Dziecko zaczyna samodzielnie używać słów z nową głoską.
Rodzic – stwarzaj dziecku okazję do wykorzystania nowej głoski. Baw się
w powtarzanie wyrazów, nazywanie obrazków. Poprawiaj dziecko, by wymawiało wyrazy prawidłowo.
- Dziecko uczy się używać nowej głoski w sytuacjach codziennych.
Rodzic – oczekuj od dziecka używania nowej głoski. Przypominaj mu o tym. Poprawiaj i zachęcaj do poprawnego powtórzenia słów, w których popełniło błędy.
Tekst opracowała: p. J. Dąbecka
Na podstawie:
Zaorska M. „Wskazówki do działań logopedycznych w pracy logopedy szkolnego” Toruń 2009, wyd. Akapit