Celem pracy psychologa szkolnego jest udzielanie pomocy oraz wsparcia uczniom, rodzicom uczniów, wychowawcom klas i nauczycielom, a także współpraca ze specjalistami w szkole oraz w innych placówkach oświatowych i pomocowych.
Pomoc i wsparcie udzielane uczniom:
- prowadzenie specjalistycznych zajęć indywidualnych z uczniami posiadających orzeczenia z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej;
- prowadzenie zajęć indywidualnych z uczniami przejawiającymi zachowania problemowe, wskazanymi przez wychowawców klas i/lub na prośbę rodziców;
- rozmowa i wsparcie psychologiczne ucznia, który z własnej inicjatywy zgłosi się do psychologa szkolnego;
- prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych w kilkuosobowych grupach uczniów, których celem jest rozwijanie kompetencji społecznych i interpersonalnych;
- interwencja i objęcie opieką psychologiczną ucznia w nagłej sytuacji kryzysowej na terenie szkoły, zgłoszonej psychologowi przez wychowawcę lub innego nauczyciela;
- udzielanie uczniom pomocy, wsparcia i porad dotyczących radzenia sobie z presją rówieśników;
- udzielanie uczniom pomocy, wsparcia i porad dotyczących trudności na tle konfliktów rodzinnych;
- organizacja programów profilaktycznych i wskazywanie uczniom podczas spotkań grupowych i indywidualnych sposobów spędzania wolnego czasu, alternatywy w stosunku do zachowań ryzykownych i problemowych, metod radzenia sobie ze stresem;
- rozmowa z uczniami na temat ich potrzeb, oczekiwań, wartości, postaw; wskazywanie na ważne wartości w życiu oraz promowanie właściwych postaw;
- wspieranie twórczej aktywności uczniów, ich kreatywnych pomysłów i pomoc w umożliwieniu im realizacji ich pomysłów we współpracy z pedagogiem szkolnym i nauczycielami.
Pomoc i wsparcie udzielane rodzicom:
- rozmowy i indywidualne konsultacje z rodzicami uczniów;
- udzielanie porad rodzicom w sprawach wychowawczych, wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów w relacjach z dziećmi;
- rozmowa z rodzicami na temat możliwych sposobów łagodzenia konfliktów z ich dziećmi w domu rodzinnym;
- udzielanie rodzicom informacji na temat placówek wspierających rodzinę i udzielającym pomocy członkom rodziny w sytuacji konfliktów małżeńskich, przemocy domowej oraz pomoc w skontaktowaniu się z taką placówką;
- rozmowa z rodzicami na temat sposobów i form pomocy ich dzieciom przeżywającym osobiste trudności, sytuacje kryzysowe i wspólne organizowanie takiej pomocy;
- w razie potrzeby sugerowanie rodzicom ucznia podjęcia współpracy z innymi specjalistami: logopedą, socjoterapeutą, psychologiem, psychiatrą lub psychoterapeutą z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej;
- przekazywanie rodzicom zaleceń psychologa dotyczących sposobu postępowania z ich dziećmi (według potrzeb; również w formie pisemnej).
- postulowanie rodzicom podjęcia przez ich dziecko terapii / psychoterapii w specjalistycznej placówce, w sytuacjach, gdy jego stan zdrowia / stan psychiczny mógłby wskazywać na taką potrzebę.
Pomoc i wsparcie udzielane nauczycielom:
- wspomaganie nauczycieli przy realizowaniu przez nich planu pracy wychowawczej;
- organizowanie i prowadzenie zajęć integracyjnych dla uczniów klas pierwszych;
- prowadzenie zajęć profilaktycznych i zajęć integrujących uczniów w klasach, jeśli psychologowi zgłoszona zostanie taka potrzeba przez wychowawców, rodziców bądź samych uczniów;
- wskazywanie nauczycielom na potrzebę dostosowania metod dydaktycznych i wychowawczych do indywidualnych potrzeb ucznia;
- udzielanie nauczycielom informacji na temat specyficznych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych danego ucznia;
- wspieranie nauczycieli pod względem merytorycznym w pełnionych przez nich funkcjach;
- zachęcanie nauczycieli do twórczego podejścia do ich pracy z uczniami, udoskonalania ich metod pracy i lepszego przystosowania do aktualnych potrzeb uczniów;
- wsparcie informacyjne nauczycieli dotyczące specyfiki okresu rozwojowego uczniów oraz pomaganie im w interpretacji zachowań uczniów mających problemy z przystosowaniem się do szkolnej sytuacji;
- udzielanie porad nauczycielom z zakresu metod postępowania z uczniami przejawiającymi problemowe zachowania;
- rozmowy z wychowawcami klas oraz nauczycielami na temat predyspozycji uczniów z ich klas oraz konsultowanie z nimi pomysłów na sposoby mogące rozwinąć zdolności uczniów;
- współpraca w szkole z nauczycielami prowadzącymi zajęcia rozwijające pasje, zainteresowania i talent uczniów; zachęcanie uczniów do udziału w takich zajęciach;
- przeprowadzanie rozmów, wywiadów z wychowawcami klas, innymi nauczycielami i z rodzicami na temat specyficznych trudności ucznia oraz jego słabych i mocnych stron;
- opracowywanie (według potrzeb) narzędzi przydatnych w diagnozowaniu specyficznych problemów uczniów oraz ich indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych (ankiety, kwestionariusze itp.);
- pozyskiwanie rodziców do wspierania oddziaływań wychowawczych ze strony wychowawców i innych nauczycieli w stosunku do ich dzieci;
- podjęcie przez psychologa roli mediatora w sytuacjach trudnych, kryzysowych, w sytuacjach potrzeby załagodzenia sporu pomiędzy uczniami bądź uczniami a nauczycielem;
- zaplanowanie przy współpracy z pedagogiem szkolnym oraz wychowawcą klasy strategii postępowania w przypadku potrzeby rozwiązania konfliktowej sytuacji w klasie i podjęcie konkretnych działań;
- opracowywanie ankiet dla wychowawców pomocnych w zdiagnozowaniu sytuacji poszczególnych uczniów oraz sytuacji w klasie (według potrzeb);
- współpraca z zespołem nauczycieli przy opracowywaniu IPET;
- wygłoszenie wykładu, prelekcji dla nauczycieli na temat zgodny z aktualnym zapotrzebowaniem w szkole.
Współpraca ze specjalistami i placówkami pomocowymi:
- konsultacje z innymi specjalistami i osobami znającymi sytuację ucznia – z pedagogiem szkolnym, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, lekarzem, OPS, policją, sądem, kuratorami itp.;
- w razie potrzeby wnioskowanie o skierowanie ucznia na badania do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej ;
- sugerowanie wychowawcom oraz rodzicom ucznia podjęcia współpracy z innymi specjalistami: logopedą, socjoterapeutą, psychologiem, psychiatrą lub psychoterapeutą z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej;
- postulowanie udziału ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno – kompensacyjnych, socjoterapeutycznych lub innych – odpowiednich do rozpoznanych potrzeb ucznia;
- współorganizacja:
- Dni Integracji w szkole
- obchodów Światowego Dnia Wiedzy na temat Autyzmu „Na niebiesko dla autyzmu”
- Współpraca z zespołem specjalistów przy opracowywaniu IPET.
Tekst opracowała: Agnieszka Gruszczyńska